• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

13 juli 2018

Acroyoga, akrobatisk yoga, är en lekfull och akrobatisk träningsform som vanligtvis görs i par. Den är rolig att kombinera med andra typer av träning och är den perfekta aktiviteten under sommarhalvåret. Acroyoga kan du gör var som helst, det är socialt, roligt, och du får rört på kroppen på helt nya sätt. I denna artikeln kan du läsa mer om vad acroyoga är, men också lära dig hur du gör det.

Vad är egentligen acroyoga?

Acroyoga är en kombination av akrobatik och yoga, och tränas oftast i par, men kan också göras i större grupper. Acroyoga utförs oftast genom en bas nederst, och en flygare som blir lyft av basen. Acroyoga-liknande övningar och rörelser har människor hållit på med under lång tid. Sporten som vi idag kallar för Acroyoga härstammar från tidigt 2000- tal i USA. Ett par vid namn Jenny Sauer-Klein och Jason Nemer önskade att kombinera akrobatik och thai massage och bestämde sig för att skapa en klinik som var relations- och tillitsbyggande. Sedan dess har acroyoga spridit sig över hela världen och växer fortfarande. I Sverige är acroyoga fortfarande relativt nytt, men fler och fler skapar intresse för denna lekfulla träningsform.

Acroyoga för nybörjare

Som nybörjare är det viktigt att börja lugnt för att bygga upp tillit till partnern, känsla för prestation och kontroll över träningsformen. Hitta några enkla övningar och börja försiktigt. I denna artikeln hittar du inspiration, men kolla även in @teamstronger på Instagram eller Maxims Youtube där du hittar massvis med inspiration. Kolla in vårt youtube-konto här!
Om du är nybörjare är det några saker som är viktigt att tänka på:

  • Kom ihåg att värma upp ordentligt innan för att minimera risken för skador. Speciellt handled, armbåga, axlar och ryggrad är leder som bör vara uppvärmda innan du startar.
  • Ha gärna en eller flera spotters som kan hålla uppsikt så att du blir tryggare under övningarna.

Acroyoga är bra för din core muskulatur

Acroyoga är bra träning för din core. Muskelgrupperna i mage och rygg är aktiva i samtliga övningar och det är vanligt att bli stel efter övningarna.
Acroyoga har många olika positioner och rörelser som också tränar armar, axlar, rygg, bröst och ben. Det är huvudsakligen statisk styrka som är dominerande i acroyoga då många av positionerna avslutas i en statisk position. För att komma i slutposition så krävs det också mycket dynamisk styrka som ger god träningseffekt.

Acroyoga – för alla åldrar

Acroyoga passar för alla slags människor i alla slags åldrar. Så länge du anpassar svårighetsgraden så är det något som passar varje smak. För dig som önskar att bygga relationer så är denna sport perfekt för dig!

Vad är acroyoga bra för?

Acroyoga är bra för både det fysiska och det psykiska.

Fysisk: Du rör på kroppen, stärker muskelmassan, förbättrar balansen, flexibiliteten, och den muskulära uthålligheten.
Psykisk: Acroyoga är väldigt tillitsbyggande, ger känslan av att skapa något tillsammans med någon annan. Många anser också att det är meditativt då du blir tvungen att hela tiden vara i nuet.

Läs också: Styrketräning för cykling

Du behöver inga redskap för att göra acroyoga

Du behöver inga redskap för att göra acroyoga, och du kan göra det var som helst. Men det kan vara till fördel att använda sig av en yogamatta för att göra träningen mer behaglig för basen som ofta ligger på marken.

Borde du kombinera acroyoga med andra sporter?

För teamstronger är acroyoga bara en liten del av en varierad träningsvardag och kombineras med styrketräning, konditionsträning, och rörlighetsövningar. För att få det mesta ut av acroyoga så rekommenderar de att träna varierat vid sidan av, då acroyoga kräver mycket styrka, flexibilitet, balans och uthållighet i muskler.

Tillbringa tid med dina nära och kära

Acroyoga är ett fantastiskt sätt att tillbringa tid på tillsammans med dina närmaste. Man jobbar tillsammans, löser utmaningar, och har det kul. Det är en fin aktivitet att göra tillsammans och öppnar upp för tillit, kommunikation och upplevelser.

Vill du göra acroyoga ensam?

Då acroyoga är en sport som blev skapad för att skapa sammanhållning krävs det minimum 2 personer för att kallar det acroyoga. Men, är du ensam kan du alltid kombinera akrobatik och yoga genom att leka dig fram i akrobatiska yogapositioner.

Ord och uttryck – Acroyoga

*Bas: Den som är nederst/ lyfter den andra personen
*Flyer: Den som blir lyft / är överst.
*Spotter: En som säkrar/stöttar de som gör acroyoga.
*Flow: dynamiskt flyt genom olika övningar
*Pose: slutpose i acroyoga. Ser gärna estetisk ut.
*L- bas: Basen former ett ”L” genom att ligga på ryggen med sträckta ben.

Acroyoga handlar om att leka, skratta och ha det roligt. Lycka till!

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM