• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

13 juli 2018

Vindsurfing är inte bara adrenalin och skoj, det är också en fysiskt krävande sport. I denna artikeln ger Maxim och vindsurfingproffset Oda Johanne dig tips om hur du kan förbättra din fysik för vindsurfing.

Läs också: Vad är vindsurfing? 

Träna axlar och armar

I windsurfing fokuseras det allra mest på axlar och armar. I freestyle är det mycket mage/rygg som gäller, samt god spänst i bena för att kunna hoppa. I slalom är det också mycket ben du använder för att segla så snabbt som möjligt. Vad är skillnaden på dessa grenar? Det kan du läsa mer om här.

Styrketräning för vindsurfing

För att bli en stark vindsurfare så har vi ett generellt tips: Träna hela kroppen!

Nedan följer våra och Oda Johannes favoritövningar:

  • Knäböj
  • Hangup
  • Muscle up
  • Pushups
  • Red core axelövningar
  • Övningar på 1 ben
  • Mage/rygg övningar
  • Tålyft med tunga vikter
  • Lår curl i red core
  • Konditionsträning

Det sista året har Oda Johanna också tränat en del corssfit, något som kan vara hjälpsamt för vindsurfing. Det är, precis som vindsurfing, en hård och krävande sport, som kan förbereda dig inför vindsurfingen. Mountain biking, klättring, skating, sup, och löpning är andra sporter som får dig i form och redo för hårda tag på brädan. Viktigt är också att du huttar något som du tycker är kul, då kommer formen av sig själv!

Träna med en partner

Ett bra tips är att alltid segla tillsammans med någon som är bättre än dig. Då kan du fråga om tips och tricks och pusha dig själv. Begränsa också träningen till få saker åt gången, och lär dig dessa till 100% innan du går vidare i din träning.

Det ska sägas att windsurfing kan vara lite krångligt i starten, och så är det för alla. Sätt därför inte allt för höga krav från start, då det kan minska motivationen. Var glad för varje litet framsteg som görs!

Återhämtning efter vindsurfing

Vila, mat och dricka. Under en tävling och träning använder Oda Johanna också energitillskott, samt protein för återhämtning. Du kan läsa mer om Maxims energidrycker och proteinbarer här!

Undgå skador

I freestyle får du inte tveka inför ett trix! Oda Johanna har bara skadat sig 1 gång i vindsurfing, och då backade hon ur halvvägs inför ett trix. Lesson learned!

Genom att ha stora fotfästen på brädan så kan du också undgå skador i vindsurfing. Så att du kommer lätt ur dem ifall något händer. Det är också viktigt att ha en god grundform innan man ger sig ut på brädan, så att du tål fler smällar, och inte får belastningsskador.

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!