• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

11 juli 2018

Under de senaste åren har det blivit mer och mer vanligt med styrketräning för cyklister. Själv har Andre cyklat aktivt i nästan 13 år, men det tog lång tid innan han började med styrketräning för cykling. Största anledningen var för att detta tidigare blev ansett som onödigt och bortkastad tid. De senaste åren har detta blivit väldigt vanligt och målet är få repetitioner med mycket styrka på benen.

Läs mer om Andres styrketräningsprogram för cykling här!

Varför träna styrka för cykling?

För Andre har det blivit 3-15 repetitioner, och 3-6 set beroende på muskelgrupp. Ofta är passen korta och tunga för ben, med fler reps på core. Off season är det 2 pass i veckan, och träning var 10e dag under säsongen.
Men varför ska då cyklister träna styrka? För att flera studier visar att man får stort utbyte av kombinerad styrketräning och uthållighetspass. Styrketräning är också skadeförebyggande för cyklister, som gör att du kan tackla utmanande pass på cykeln.

Vilka övning och muskelgrupp borde du fokusera på?

Först och främst så fokuserar Andre på ben och core.

Ben-övningar: Starta med till exempel gående utfall, bulgariskt utfall, knäböj, tålyft med vikter, och ben extensions.
Core: Planka, rygglyft, knäuppdrag i slinga.

Dessa två muskelgrupper skulle en landvägscyklist prioritera. Som terrängcyklist är det relevant med fler övningar som fokuserar på överkropp.

 

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!