• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

28 juni 2017

För de flesta av oss är träningsmotivation något som kommer och går. Men för vissa tycks det vara lättare att behålla motivationen år efter år. Sabina Dufberg är personlig tränare och har hjälpt deltagarna i TV-programmet Biggest Loser att motivera sig själva till en stor livsstilsförändring.

Motivation för träning skapar handling

– Ordet motivation kommer från latinets movere, som betyder ”skapa rörelse”. Det handlar om drivkrafterna bakom våra handlingar; det som får oss att göra det vi gör. Allt det som ligger bakom vårt beteende utgör tillsammans vår motivation, förklarar Sabina.

När det gäller träning verkar det för vissa vara mycket lättare att hitta fram till motivationen, medan andra ständigt tycks kämpa i motvind.

Varför har vissa människor starkare motivation än andra?
– Motivation går ofta hand i hand med inre styrka och balans. En balanserad och lycklig människa med god självinsikt och självkontroll har många gånger en större kapacitet till att behålla sin motivation, säger Sabina.

 

Läs också: Nå dina mål med mental träning

 

Därför tappar du träningsmotivationen ibland

Det är vanligt att man har ett starkt framåtdriv, börjar träna och kämpar på några veckor för att sedan falla tillbaka i gamla mönster. Om du känner igen dig i den beskrivningen är du inte ensam.

Vad är den vanligaste orsaken till att man tappar sin motivation till att träna?
– Att man innerst inne saknar tron på att det är möjligt att göra det man vill. Vi sätter ofta krokben för oss själva genom att sträva mot orimliga mål som inte förankrats i oss själva. Då blir det svårt att hantera motgångar och stress i livet, och motivationen försvinner ofta som ett brev på posten.

Så motiverar du dig till att träna

Så vad kan man göra för att skapa och hålla kvar sin motivation?
– Fokusera inte bara på yttre mål. Sätt av tid för medveten närvaro och mental träning för att stärka ditt inre och bli mindre beroende av faktorer som du inte alltid har kontroll över, avslutar Sabina.

Slutligen, vilka är dina tre bästa tips för att hålla kvar en jämn motivation över hela året?

  1. Stanna inte vid att ha en långsiktig vision för din träning – det kan lätt kännas för stort och avlägset. Dela upp vägen dit i flera mål och mindre delmål. Se till att sätta smarta mål som är specifika, mätbara, attraktiva, realistiska och tidsatta.
  2. Lägg märke till, och uppskatta alla positiva förändringar som träningen ger, även om de är små. Framgång föder framgång.
  3. Beröm dig själv varje dag över dina framsteg och ha översyn med dina misslyckanden. Kom ihåg att det är helt naturligt att ta tre steg framåt och ett tillbaka. Byt perspektiv – sluta fokusera på motgångarna och börja definiera dig själv utifrån dina framsteg istället!

 

Kolla in våra storsäljare i shoppen online

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM