• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

9 mars 2018

De flesta känner till uttrycket ”tyngden på dalskidan”, men vad är det egentligen som krävs för att bemästra backen med den perfekta carvingsvängen? Tillsammans med Alpina landslagsåkerskan, Charlotta Säfvenberg, delar vi med oss av tipsen!

Att ”carva” ner för en bred skidbacke kan vara den bästa känslan som finns. För Charlotta Säfvenberg, mår hon som bäst då åkningen går på autopilot, och all träning sätter sig på plats i den perfekta svängen.

Det är nästan en obeskrivlig känsla att lyckas med något man lagt så enormt mycket tid och energi på” – nämner Charlotta.

Vad är carving?

Först kan det vara viktigt att få bakgrundsinformation om vad carving faktiskt är.
Carvingsvängar är just en sådan sväng som du ser på filmen ovan, och liknar på teknik som världscupsåkarna använder sig av. I praktiken går det ut på att få till en skärande och snabb sväng där g-krafterna och skidan utnyttjas till max. Det ger dig mer fart och bättre kontroll i backen.

Carving är de snabba, skärande svängarna som vi kan skapa med hjälp av svängradien (midjan) på skidorna tillsammans med g-krafterna” – nämner Charlotta.

Läs om Charlotta Säfvenberg

Grunden till bra carvingteknik

Innan du börjar öva din carvingteknik så finns det vissa grundfaktorer som är värt att tänka på:

Välj rätt backe – För en medelgod åkare så är en röd backe (medelsvår) det bästa att börja i. Den har mer lutning, vilket gör det möjligt att komma upp i hastighet. Effektiva carvingsvängar görs i hög hastighet, vilket genererar mer kraft, som gör det möjligt att luta kroppen inåt utan att ramla.

Välj rätt underlag – ”Vinterföre (Januari-Februari) skulle jag säga är det bästa underlaget för carving” – nämner Charlotta.
I Januari och Februari månad så är snön hård och sträv, vilket gör det lättare att få grepp i snön.

När det kommer till carving så finns det även en del tekniska grunder att tänka på:

Grundposition – Det är viktigt att stå neutralt på skidorna mitt på foten, med lätt böjda knän (du ska känna pjäxkanten mot smalbenet). Tänk också på att ha parallella axlar med armarna framåt och lätt böjda armbågar (som om du håller i en bilratt).

Svängfasen: ”Tyngden på dalskidan” – I själva svängfasen är det ytterskidan som styr – och därav det berömda uttrycket ”tyngden på dalskidan”. I svängfasen är det också viktigt att knä och höft jobbar tillsammans. Först knä, sedan höft. Glöm för all del inte att hålla axlarna parallella!

Charlottas 4 steg till den perfekta carvingsvängen

1. Upprullning (ingång av svängen)

  • Inför svängen ska du känna smalbenet mot pjäxkanten för att bygga upp svängen längst fram på skidan och därmed få maximal svängutväxling.

2. Svängfas (mitt i svängen när krafterna är som störst)

  • Du ska stå på ytterskidan och ha vinkel i både knä och höft samt parallella axlar. Här ska även bålen vara spänd så att du orkar hålla emot g-krafterna du kommer att utsättas för. Annars riskerar du att sjunka ihop och gå miste om fartökningen.

3. Utgång av svängen

  • Här gäller det att hålla kvar skidorna ”under dig” så att de inte ”far iväg” och tvingar dig i en sittande position bak på skidan. Här gäller det att vara stark och hålla spänningen i bålen.

4. Växling

  • Här ska du smidigt rulla över vikten på den nya ytterskidan. Då gäller det att försiktigt lägga fram överkroppen över skidorna samtidigt som du låter skidorna gå åt det ”andra hållet”. Tänk dig att du separerar kroppen vid höften så överkroppen går åt ena hållet samtidigt som benen går åt det andra.

 

Lycka till med träningen!

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM