• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

27 februari 2019

Maxim ger dig tillsammans med f.d. längdskidåkaren Martine Ek Hagen tips på hur du får bättre teknik på längdskidor. Se våra instruktionsvideor som visar dig tekniken för klassik, skating och styrketräning.

Klassisk längdskidåkning – teknikträning

Klassisk längdskidåkning är den traditionella formen för längdskidåkning och är den lättaste att utföra. Inom stilarten finns det 3 teknikformer: Diagonalgång, stakning, och stakning med frånspark.

Läs mer om klassisk längdskidåkning och se vår video för teknikträning.

Längdskidåkning – teknik i skating

Skating är en modern stilart för längdskidåkning som blir alltmer populär. Den påminner mycket om inline eller is-skating och anses vara något mer dynamisk och utmanande än klassisk längdskidåkning. Skating innehåller primärt 3 fartbaserad teknikformer. Vi väljer att kalla de för växel 1, växel 2 och växel 3.

Läs mer och se vår video för skating teknikträning.

Styrketräning för längdskidåkning – Gör dig redo för spåren

I längdskidåkning tränar du alla stora delar av kroppen under ett och samma träningspass, samtidigt som träningsformen minimerar slitage och skador på leder. Detta är bara två anledningar till att sporten blir alltmer populär. Trots detta är det viktigt att ha fysiken redo för att minimera risken för skador, samt att få så mycket ut av längdskidåkningen som möjligt.

Har du planer på att ta på dig dina längdskidor och ge dig ut i spåren nästa vinter? Då rekommenderar vi dig att börja med styrketräning för längdskidåkning under sommaren/hösten. De två viktigaste delarna av styrketräningen är de som aktiverar magen, core och överkropp, samt förbättrar din balans.

Läs mer och se videon med vårt träningsprogram här.

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!