• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

27 februari 2019

Lär dig hur du kan bli tekniskt bättre på skating! Denna artikeln fokuserar på teknik inom skating i längdskidåkning och tar dig igenom 3 teknikformer inom stilarten.

Längdskidåkning skating

Skating är den moderna stilarten inom längdskidåkning som har blivit alltmer populär under senare tid. Skating kallas även fristil och utövas utanför det klassiska skidspåret med längre stavar och kortare skidor.

Skillnader mellan klassisk längdskidåkning och skating:

Skating-skidor är kortare, stavarna längre, och skidskorna styvare med stöd för fotleden.
En skating-skida glider konstant, även under själva frånsparken, till motsats från klassisk där skidan kommer till en stoppunkt under varje frånspark.
I skating använder du inga spår utan skapar rörelse framåt genom att ställa skidorna i v-vinkel – denna vinkeln varierar efter olika typer av terräng (bredare vinkel uppför och smalare nedför under högra fart).

Skating teknik

Skating består av 3 tekniker baserat på vilken typ av terräng och fart som uppnås. Vi kallar dessa för växel 1, växel 2 och växel 3.

Växel 1 (paddling)

Växel 1 är teknikformen som används i platt terräng och uppförsbacke. Här använder du en så kallad ”hängsida” där stavsättning och frånspark sker samtidigt. På den andra sidan används endast frånspark med benen (se video).

  • Tyngdöverföring: För att få en effektiv frånspark så är det viktigt med full tyngdöverföring med hela kroppen från skida till skida. I videon ser vi att Martine låter överkroppen gå över från sida till sida för att kunna sätta fullt tryck på varje skida.
  • Kroppsposition: Din kroppsposition är också viktig för att skapa en effektiv tyngdöverföring under skating. I videon ser vi att Martine har böjda knän och en djup vinkel i ankelleden. Målet är att skapa en pararell vinkel mellan ben och överkropp.
  • Stavsättning: För att skapa ett effektivt frånskjut med stavarna så är det viktigt att stavsättning sker en god bit framför tårna. Stavsättningen ska vara kort och kraftfull och ska sluta i höjd med höften.

Kom ihåg att fylla på med energi! Längdskidåkning är en träningsform som ofta kräver hög prestation under kort tid eller uthållighet under längre tid. Kom ihåg att fylla på ordentligt med energi innan, under och efter passet. Läs mer om hur Maxim´s Sportdryck kan maximera prestationen under längdskidåkningen.

Växel 2 (dubbeldans)

Detta är en teknikform som används i platt terräng och svag uppförsbacke. Till skillnad från växel 1 så använder du stavsättning på båda sidor samtidigt med varje frånspark (se video). Återigen ska stavsättningen börja tidigt framför tårna och sluta i höjd med höften.

  • Kroppsposition: I dubbeldans är det viktigt att hitta rätt kroppsposition inför frånsparken. Det ska kunna dras en diagonal linje mellan näsa, knä och tå (se video).
  • God balans: För att lyckas med dubbeldans så är det viktigt att hitta bra balans genom hela glidfasen och stabilitet i mage och core under frånskjut. Målet är att försöka hålla en stabil core genom hela glidfasen och frånskjutet för maximal balans.

Växel 3 (enkeldans)

Enkeldans utgår från samma teknik som i dubbeldans. Skillnaden är att stavsättning görs på en sida under varannan frånspark (se video).

 

Läs mer: Teknikträning för klassisk längdskidåkning

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!