• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

10 september 2018

Kosttillskott för löpning – vad bör du inta av mat och kosttillskott innan, under och efter löpning? Varför ska du använda dig av kosttillskott? Tillsammans med elitlöparen Mathias Stjernlöf, ger vi dig svaren på dessa frågor.

Vad är kosttillskott?

Idag är det allt mer vanligt bland sportintresserade att konsumera någon form av kosttillskott. Men vad som räknas som kosttillskott och inte, råder det delade meningar om.
Många associerar kosttillskott med något som endast atleter tar i samband med prestation och träning. Faktum är att ett kosttillskott är ett livsmedel med syfte att komplettera din kost.
Det kan vara allt från vitaminer och mineraler till olika typer av fetter, proteiner och kolhydrater.

Läs också: Äta vid träning – Vad ska du äta och när? 

Varför kosttillskott vid löpning?

För människor som vill kunna optimera sitt resultat, få en snabbare återhämtning eller en bra uppbyggnad av muskler – så kan kosttillskott vara ett bra komplement.

Men kom ihåg: En välbalanserad kost, rikligt med sömn och återhämtning är de 3 grundstenarna för effektiv träning. Det är helheten som ger resultat.

Vilket kosttillskott ska du välja?

När du överväger vilket typ av kosttillskott som du ska använda för din löpträning så ska du alltid utgå från dina egna målsättningar. Olika kosttillskott är framtagna för olika prestationer och resultat. Välj därför det kosttillskott som passar dina mål och det som kommer gynna dig och din träning bäst.

Kosttillskott för löpning

Innan, under och efter löpning, vilka kosttillskott kan optimera din träning?

  • Innan ett intervallpass eller löpning är det viktigt att ladda upp kroppen. Innan passet gäller det därför att inta snabba kolhydrater, som kan användas som bränsle under passet. Exempel på snabba kolhydrater är ris, potatis, pasta, bananer, riskakor.
  • Under passet så är tiden ofta en avgörande faktor. Ett kortare pass kräver sällen ett extra intag av tillskott. Men under långpassen över 60 minuter är ett extra tillskott att rekommendera. Då är energigel ett bra alternativ då de ger dig ett bra energitillskott och tar kort tid att konsumera. Maxims högkoncentrerade gel med kolhydrater ger snabb energi till musklerna under löpningen – när du behöver det som mest!.

Läs mer om våra energygels här!

  • Efter ett träningspass är det viktigt att få i sig energi snabbt efter avslutad aktivitet för att ge kroppen de ämnen som krävs för återhämtning och uppbyggning av kroppen. Det kan räcka med en energibar eller färdigblandade tillskott. Maxims energibarer är ett bra alternativ om du vill ha en boost för kroppen och hjärnans fokus efter löpningen.

Läs mer om våra energibars här!

Kosttillskott – styrketräning

Vid styrketräning är det protein som är nyckeln. Proteinet hjälper kroppen till muskelväxt och låter musklerna återhämta sig efter träning. Protein motsvarar livsmedel som kött, fågel, fisk, ägg, kvarg, keso, baljväxter och bönor. Förutom råvaror som dessa så finns det också i mer koncentrerade former såsom proteinbarer och proteinpulver. Maxims Whey Proteinpulver med 76% protein passar särskilt bra för dig som vill få det extra tillskottet av protein efter ett styrkepass. Bli en starkare löpare!

Läs mer om våra proteinpulver här!

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM