• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

15 januari 2018

I samarbete med hastighetsåkaren Christoffer Rukke ger Maxim dig tipsen du behöver för att komma igång och lyckas med konditionsträning.

Konditionsträna – känslan att du klarar det är nyckeln!

Konditionsträning behöver inte vara att springa på löpband eller timmar av spinning, om du inte vill det. Hitta en sport eller aktivitet du gillar och som ger dig en känsla av att du behärskar det så ger passen mycket mer, både fysiskt och mentalt. ”Kasta dig in i det, prova gärna något nytt, och avgör efteråt om det gav mersmak att göra om det igen”, säger Christoffer och lägger till att ”klara av det motiverar att göra om det!” Möjligheterna är mer eller mindre oändliga, det gäller att hitta den eller de aktiviteter som passar just för dig.

Läs mer: Intervallträning vid löpning

Konditionsträning och målsättning

Alla har ett övergripande mål eller en underliggande motivation med träningen. Oavsett om det handlar om att delta i en viss tävling eller att komma i form, är det en bra idé att sätta upp specifika, mätbara delmål på vägen till huvudmålet. De här delmålen ”…bör vara realistiska mål som du kan nå om du anstränger dig”, säger Christoffer. Det här är både för att se att man gör framsteg, men också för att boosta en känsla av att klara av det och få motivation på väg mot huvudmålet.

Läs mer: Nå dina mål med mental träning

Konditionsträna mot klockan

Christoffer säger att han tycker att ”kampen mot klockan är den roligaste med att konditionsidrotta” och lägger till att det är ”riktigt kul att se hur tydligt klockan kan svara på om träning över tid ger framsteg eller inte!”

Klockan kan vara en träningskompis, en konkurrent och ett verktyg för att nå personliga träningsmål. I början av en träningsperiod kan det därför vara klokt att mäta sig själv mot huvudmålet och notera eventuella personbästa allt eftersom. Då vet man hela tiden var man har varit, var man är och vart man vill vara.

Lägg upp en träningsplan

Oavsett mål, nivå eller träningsform, bör varje träningspass vara tydligt utformat och fylla en klar, funktionell roll på vägen mot ditt mål. Det betyder inte att planeringen behöver vara avancerad, men att det du gör är genomtänkt och har ett medvetet bakomliggande syfte. Christoffer pekar på 3 saker som varje träningsplan bör innehålla:

  • Huvudmål: Vad vill du uppnå med träningen?
  • Arbetskrav: Vad krävs för förmågor för att nå målet?
  • Utgångspunkt: Var står du idag i förhållande till målet?

Den första punkten ska gärna vara satt redan vid start, så att det till stor grad handlar om att hitta skillnaden mellan vad som krävs för att nå målet (arbetskrav) och var man står idag (utgångspunkt). Det kan i stor grad göras genom att testa, och i samband med konditionsträning är klockan återigen ett bra redskap.

Om målet till exempel är att delta i Birkebeinerloppet på skidor kan arbetskravet beskrivas som att klara av att åka 5,5 mil på skidor sammanhängande med bra teknik. Om du vid uppstarten märker att teknik och uthållighet börjar krokna vid 3-milsstrecket vet du var du står, var du ska och kan då lägga upp ett träningslopp med de pass och delmål som är nödvändiga för att nå huvudmålet.

Läs mer: Bli en bättre löpare – här får du tipsen!

Konditionsträna!

I grund och botten handlar det om att komma igång och helt enkelt göra något. Oavsett om målet är nytt personbästa eller om motivationen är bättre hälsa handlar det om att komma igång och ha kul med träningen. ”Det finns tusentals möjligheter. Det viktigaste är att du gör något som är kul och meningsfullt för dig!” poängterar Christoffer.

Till slut återstår därför bara att säga: hitta aktivitet/er som du tycker är roliga att hålla på med, lägg upp en träningsplan, sätt tydliga mål för dig själv, känn att du klarar av det och konditionsträna!

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!