• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

27 februari 2019

Hur kan du bli bättre på längdskidåkning? I den här artikeln visar vi, tillsammans med f.d. längdskidåkaren Martine Ek Hagen, hur du kan få bättre teknik inom klassisk längdskidåkning. Vi tar dig igenom de 3 olika teknikformerna och ger dig tipsen på hur du kan bli en bättre åkare.

Klassisk längdskidåkning

Klassisk längdskidåkning är den klassiska stilarten på längdskidor och är den lättaste att lära sig. Den klassiska stilen utövas i skidspår där skidåkaren använder sig av klassiska skidor med en greppzon i mitten av skidan. Klassisk längdskidåkning innefattar 3 olika teknikformer: Diagonalgång, stakning och stakning med frånspark.

Klassisk längdskidåkning – Teknik

Diagonalgång

Diagonalgång är den lättaste teknikformen inom klassisk längdskidåkning. Likt vanlig löpning eller gång så rör sig armar och ben i motsatt rörelse – höger ben skjuts bakåt samtidigt som höger arm förs framåt (se video).

  • Tyngdöverföring: I diagonalgång är det avgörande att få en effektiv tyngdöverföring på skidan för att få bra fäste i frånsparken. I videon ser vi Martine flytta hela sin vikt över på en skida innan hon skjuter ifrån med full styrka. För att få fullt tryck så är det viktigt att använda hela styrkan och energin från magen och core ner i skidan.
  • Kroppsposition: För att skapa fullt tryck mot längdskidan så är det också viktigt med rätt kroppsposition. I videon ser vi att Martine har en diagonal vinkel mellan ankel och överkropp med en svag lutning framåt.

Kom ihåg att fylla på med energi! Längdskidåkning är en träningsform som ofta kräver hög prestation under kort tid eller uthållighet under längre tid. Kom ihåg att fylla på ordentligt med energi innan, under och efter passet. Läs mer om hur Maxim´s Sportdryck kan maximera prestationen under längdskidåkningen.

Stakning

Stavar är minst lika viktigt som skidorna för att skapa rörelse framåt på längdskidor. En av de två stavteknikerna är stakning som är den andra traditionella teknikformen inom klassisk längdskidåkning. Här används endast stavarna för att skapa rörelse genom att skjuta ifrån (se video).

  • Position och stavsättning: Det viktigaste att tänka på i stakning är att hitta rätt kroppsposition och veta vart du ska sätta stavarna. För att få rätt position för stakning så ska höften skjutas framåt, samtidigt som tyngden ska läggas på tårna fram på foten (se video). För att generera så mycket kraft som möjligt i stakningen så ska stavsättningen ske en god bit framför dina tår.
  • Kroppsvikt och rätt muskelgrupp: För att maximera kraften och minimera ansträngningen i frånskjutet så är det viktigt att lägga hela kroppsvikten som kraft ner i stakningen. Det är också viktigt att trycka ifrån med magen istället för armarna, för att använda en så stor muskelgrupp som möjligt. I video ser vi Martine använda hela kroppsvikten ner i stavarna, samtidigt som hon håller magen och core spända genom hela frånskjutet.

Stakning med frånspark

Stakning med frånspark blir allt mindre använd då den ersätts helt av stakning. Teknikformen är en kombination av stakning och diagonalgång där stakningen kombineras med en frånspark (se video).

  • Tyngdöverföring: Precis som i diagonalgång så är tyngdöverföringen viktig för att skapa maximalt grepp i frånsparken. Igen ser vi att Martine flyttar hela sin vikt över på en skida innan hon skjuter ifrån med full styrka. För att få fullt tryck så använder hon återigen hela styrkan från magen och core ner i skidan.
  • Kropp- och skidposition: För att få maximalt grepp i frånsparken så är det också viktigt att ha rätt position på kroppen och skidan. I videon ser vi att Martine skjuter fram höften så att skidan kommer så långt fram i spåret som möjligt, innan frånspark.

Läs mer: Teknikträning för skating

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!