• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

4 juli 2018

Hur förbereder du dig inför ett maraton? Hur många veckor ska du förbereda dig? Vad för slags utrustning ska du ha? Ett maraton kommer med stor press, höga förväntningar och många frågor. Tillsammans med elitlöparen Mathias Stjernlöf ger vi dig svaren på det som är värt att veta inför ett maraton.

Hur ska du träna inför ett maraton?

Inför ett maraton så handlar det mycket om att börja träningen i tid och bibehålla motivationen hela vägen fram till tävlingsdagen. Därför är det smart att införa en enklare träningsplan med vissa delmål under året, med ditt lopp eller maraton som slutligt huvudmål. Utan ett mål att satsa mot så är det svårt att motivera dig själv till träning.

I Mathias Stjernlöfs fall är det stora målet OCR-VM i London (i oktober). För att ta sig dit så måste han skapa utrymme för sin träning mot mästerskapet. Inför loppet i oktober försöker Mathias först bygga upp en solid grund under vinter och vår. Det betyder att han riktar träningen mot mer lågintensiva pass och en högre kilometervolym, för att sedan öka hastigheten i löpningen och antalet pass kortare inpå tävlingsperioden i oktober.

”Desto bättre grund du byggt under dom mörka månaderna desto bättre förutsättningar har du inför tävlingssäsongen” – nämner Mathias Stjernlöf.

Läs också: Träningsprogram för löpning – 8 veckor

Kom ihåg: Det är viktigt att våga trappa ner i träningen och framförallt vila mer mellan dem tuffare passen. Kroppen måste hinna återhämta och bygga upp sig för att nå högre nivåer.

Exempel på uppdelning av träningsplan

Vad är då en naturlig uppdelning av träningen inför ett maraton? Under listar vi ett exempel som utgår från en solid grund av träning.

FAS 1: Två månader innan första planerade delmål där du succesivt utesluter pass och istället ökar hastigheten på din löpning under 4 veckors tid.

FAS 2: Andra fasen kommer med en månad kvar till loppet. Då gäller det att fokusera på ett högre tempo med kortare och längre intervaller för att bygga hjärta och lungor – samt att vänja kroppen till muskulär utmattning. Detta gör du under 2 veckors tid.

FAS 3: Sista fasen är med 2 veckor kvar till loppet. Då gäller det att fokuserar på att hitta en bra känsla och glädje i löpningen. Lägg också stort fokus på enstaka pass och jobba med rörligheten och återhämtning.

Vilken utrustning ska du använda inför ett maraton?

När det kommer till utrustning inför ett maraton så är det skorna som är den viktigaste faktorn. Men det är INTE fabrikatet, designen, pris eller färg som är avgörande i det här fallet. Det som är viktigt är att välja skor efter dina fötter. Ta dig därför tiden prova ut ett par löparskor som passar just dig.  Vi rekommenderar specialiserade butiker inom löpning!

Olika skor för olika pass

För mer avancerade löpare så rekommenderar vi olika skor för olika pass. Det kan vara fördelaktigt att skilja på distanspass och intervallpass, då dessa skor borde skilja i vikt och stöd (intervallskor är lättare och distanskor har mer stöd).

Rätt kläder för ett maraton

När det kommer till löpning och långa lopp så är det viktigt att du köper kläder av bra kvalitet – där vikten är låg, sömmarna är få och andningen är bra.

Löparstrumpor är också viktigt. Undvik bomullsstrumpor till varje pris då bomull absorberar vätska, vilket gör att de tappar passformen, som skapar en friktion mellan sko och hud, som i sin tur ger skavsår.

Rätt tillbehör – individuellt för din egen prestation

När det kommer till tillbehör så är detta väldigt individuellt. Hörlurar, pulsklocka, löpbrillor – smaken är som baken.

Tänk på: Med musik i öronen så kan löpningen lätt hamna i takt med musiken. Det kan leda till att du springer fort, istället för planerat och strategiskt.

Om du ändå föredrar att springa till musik så rekommenderar vi trådlösa hörlurar för att slippa sladden som kan vara ett störande moment.

Lycka till med din träning!

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM