• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

20 juni 2018

Denna artikeln handlar om crossfit och vad du ska tänka på som nybörjare. Vi ska prata om crossfit och dess funktionella rörelser, hur det påverkar din kropp, och eventuella skador som du kan förebygga genom några enkla tips.

Vad är crossfit?

Crossfit är en träningsform som innefattar funktionella rörelser utförda i hög intensitet. Detta är en träningsform som har sitt ursprung i USA. Fördelen med att träna crossfit är att träningen kan överföras till många andra sporter. Den högintensiva träningen gör kroppen väldigt stark och uthållig.

Läs också: Crossfit-övningar du kan göra hemma

Lär dig grundrörelserna i crossfit

Som med alla sporter så startar du alltid som en nybörjare. I crossfit börjar allt med en onramp. En onramp är en slags introduktion där du lär dig grundrörelserna i crossfit och namnen på de olika övningarna. Därefter krävs det kontinuerlig träning och styrketräning för att utvecklas, och för att undvika skador.

Crossfit är krävande – Lyssna på kroppen

Det kan vara en fördel att vara vältränad från början, eller ha en viss kännedom om teknikerna sedan innan. Som i alla andra sporter så kan det vara en nackdel att komma in som nybörjare och inte lyssna på kroppens signaler. Kom ihåg att inte överanstränga dig.

Crossfit är mångsidigt – Hitta en balans

Eftersom det är många nya övningar för dig som nybörjare så kan stressnivån i kroppen öka markant i början. Som i alla idrotter borde du hitta en balans mellan crossfitens alla övningar. Det är viktigt att du låter kroppen återhämta sig från de övningar du gjorde sist.
Tips: Träna högintensiva övningar och cirka 3 gånger i veckan och låt de andra passen innehålla mer lågintensiva moment samt teknikövningar.

Läs också: Crossfit-övningar du kan göra utomhus

Undgå skador med styrketräning

Styrketräning är en viktig del av crossfit för att förebygga skador och bli starkare. Därför ska du träna basövningar minst en gång i veckan – till exempel marklyft, knäböj, push eller pull. Dessa 4 övningarna är bra att känna till när du är nybörjare i crossfit.

Kör 3 – 5 set x 1 – 5 repetitioner.

Träna på rätt nivå

Om du är nybörjare i crossfit så är det viktigt att du tränar på rätt nivå – detta för att uppnå bäst resultat. Crossfit kan man träna på alla nivåer, och du kan anpassa rörelser och övningar efter dina förutsättningar. Bygg din träning kring trygghet och prioritera teknik framför allt annat. Ett för tungt pass eller övning är inget vi rekommenderar!
Tänk också på att fokusera på de delar av crossfit där du känner dig svag. För att bli en mångsidig utövare så är utveckling av dina svaga sidor en viktig del.

Jobba med mobiliteten i crossfit

Ett kontinuerligt jobb med mobilitet är ett måste om du ska bemästra crossfit som nybörjare. Ostabila bröstkorgar eller stela ryggar och höfter ställer ofta till problem i crossfit. Det är en därför en bra ide att spendera tid på mobiliteten i varje övning.

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!