• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

11 juli 2018

Om du ska använda cykling som en träningsform så är det flera saker du borde tänka på för att bli en bättre cyklist. I denna artikeln får du svar på det mesta angående cykling och träning, samt tips och tricks från cyklisten Andre Bratli.

Läs också: Träningsprogram för cykling

Bli en bättre cyklist

Det finns flera träningsformer än just cykling som gör dig till en bättre cyklist, och styrketräning är en av dem. Andre använder själv löpträning som ett medel 1 – 2 gånger i veckan i off season, och 1 gång i veckan under säsong. Detta är för att förbättra konditionen och kroppens förmåga att ta in syre, något som kan göra dig till en bättre cyklist. Han har också tro på att vara mångsidig i sin träning. Är det någon annan träning än cykling som frestar för dagen, tvivla inte på att göra det!

Ha en plan

För att kunna träna effektivt på cykel så måste du ha en klar plan. Vad är ditt mål för morgondagen? Planen ska vara långsiktig då du oftast inte kan ta dig dit du vill på kort tid. Det finns inga genvägar till ett bra resultat!

  • Hur många dagar i veckan kan du cykla? Off season tränar Andre inte mer än 10 timmar kvalitativ cykling i veckan.
  • Hur många timmar träning kan du göra under 1 vecka?
  • Planera din vila.

Cykling är bra för…

Cykling är bra för mycket. Först och främst för din hälsa, precis som de flesta typer av träning. Cykling kan förbättra din styrka, explosivitet, förbränning, och kondition. Rent muskulärt så är cykling bra för dina benmuskler, mage, core, rygg och rumpa.

Skillnaden på cykling inomhus och utomhus

Huvudskillnaden på cykling inomhus och utomhus är för Andre att du får naturlig terräng utomhus, med backar, hinder och upplevelser. Tack vare datastyrd inomhusträning så har den skillnaden idag blivit mindre, och detta är något som också gör jobbet. Exempel på dataprogram för bra cykelträning är TrainerRoad eller Zwift. Det sistnämnda är en simulator som är ”smartuppkopplad” mot din dator. Detta gör det möjligt för cyklister att tävla mot varandra online, eller testa olika typer av banor, miljöer tillsammans.

Undgå skador i cykling

Då cykling är en väldigt skonsam träning för kroppen så är skador ovanligt. Men för att undvika slitage på kroppen så är nyckeln att starta lugnt, och gradvis öka din träning. Bygg sakta upp kroppen och förebygg skador genom träning såsom tålyft, knäböj och core träning.

Starta din cykelträning: cykla till jobbet

Att cykla till jobbet kan vara en bra start på din cykelkarriär. Att cykla till jobbet är inte bara bra träning, men ger dig också en bra start på dagen.
Ett exempel: Istället för att stå i bilkö in till stan på morgonen, ta cykeln in och åk tåget tillbaka ut från jobbet. För många kan det motsvara många kilometer på 1 vecka.
Hoppa upp på cykeln och ta dig till jobbet!

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM