• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

22 augusti 2018

När du tränar är det viktigt att äta riktigt för att uppnå önskat resultat, men vad ska du äta och behöver du egentligen kosttillskott? I denna artikeln kan du läsa mer om kost och diet vid träning.

Äta vid träning

Det är stora skillnader på kost och diet hos motionärer och idrottsutövare, inte bara för att de har olika mål, men också för att varje kropp har sitt eget behov av kalorier, kolhydrater, proteiner och fett. Det är alltså viktigt att du anpassar kosten till träningstyp och mål.

Äta före träning

Vad du ska äta före träning beror på vad, och hur hårt du ska träna den dagen. När du ska träna kan det löna sig att äta cirka 1 – 2 timmar innan.
1 timma innan träning rekommenderar vi att hålla sig till något lätt som är rikt på kolhydrater – exempelvis frukt, yoghurt eller en brödskiva.
Mat innan träning ska heller inte vara svårt för magen att smälta, för vem vill ha en klump mat i magen under ett hårt styrkepass?

Läs också: Så ska du för att uppnå dina träningsmål

Innan träning är det också viktigt att du får i dig nog med vätska, så att du inte blir uttorkad. Kom ihåg att dricka innan du blir törstig, eftersom att det tar tid innan kroppen säger ifrån på egen hand. Ska du träna mindre än 1 timma håller det med endast vatten. Ska du träna mer så är det bra att komplettera med sportdryck för att säkra mängden energi och salter i kroppen under träningen.

Håll vätskebalansen med Maxim Total Hydration!

Om du saknar vätska så kan prestationen reduceras!

Äta efter träning

Efter hård träning är det många som känner sig hungriga, men va noga med att du inte äter för mycket. Kom ihåg att ta pauser under måltiden för att vänta in mätthetskänslan i magen. Efter en normal portion så råder vi dig att vänta i 20 minuter, och om du fortfarande är hungrig, så kan du fylla på med lite mat. Anledningen till att du ska vänta efter en normal portion, är för att känna om det är hunger eller matlusten som gör att du vill ha mer mat.

Läs mer om whey protein, eller läs mer om kolhydrater.

Det viktigaste efter träning är att se till att du får i dig något, så att du sätter igång återhämtningen i kroppen. Undvik därför att går för länge utan mat efter träning. Fyll på med kolhydrater för att få upp energinivån, samt proteiner för musklerna återuppbyggning, antingen via mat eller kosttillskott.
Kom också ihåg att fylla på rikligt med vätska efter träning!

Mat och återhämtning efter träning

Träning leder till reducering av glykollagret i muskulaturen samt av vätska och salter, ökad proteinomsättning och förbränning av fettväv. Därför är det viktigt att äta kolhydrater för energipåfyllning, proteiner för att återuppbygga musklerna, och dricka drycker med saltinnehåll – allt inom 1 timma efter träning.

Kolhydrater är det viktigaste näringsämnet för restitution i den akuta och långsiktiga fasen för uthållighetsträning. Om det är över 1 timma kvar till måltid efter träning, ta då en sportdryck med kolhydrater.

Läs mer om våra sportdrycker här!

Kom ihåg! Bättre återhämtning kan leda till bättre långsiktiga resultat!

Kosttillskott och träning

Det är mycket snack kring kosttillskott, både i förhållande till träning och kost. När det kommer till träning så är troligtvis proteiner – som shaker, barer och pulver – det som är mest omtalat. Motionärer har sällan behov för extra tillskott , men för styrketräning och prestationsträning så kan det vara annorlunda.

Läs också: Vad är proteinpulver?

Under både styrketräning och tuffare konditionsträning så bryts proteinet ner i kroppen, och därför är det viktigt att återuppbygga detta efter träningen. Generellt rekommenderar vi att få i sig animaliskt protein genom kosten, men när detta inte räcker till, så kan man nyttja sig av till exempel proteinpulver eller barer. Detta gör det enklare att få tillräckligt med protein efter träning, samtidigt som du vet exakt hur många gram protein du får i dig.

Relaterade Blogginlägg

Tack för din anmälan!

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Förtur till erbjudanden och 15% rabatt - anmäl dig till nyhetsbrevet!