• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

15 december 2015

Att hitta den träningsform som passar just dig bäst kan vara lättare sagt än gjort. När du står i startgroparna med träningen ställs du inför ett nästan obegränsat antal alternativ. Ska du börja på gymmet, och i så fall med vad? Kan löpning, cykling, simning eller någon annan specifik sport vara ett roligare och/eller ett bättre alternativ? Eller ska du kombinera flera träningsformer? Frågetecknen är många, men här ska vi försöka reda ut några av dem.

Vad är målet med träningen?

Den första och kanske viktigaste frågan är vad du vill uppnå med träningen. Målet kan förändras efterhand, men förmodligen har du någon bild av vad du vill att träningen i första hand ska resultera i. Vill du bli starkare, få bättre kondition, bygga muskler, eller kanske tappa några kilo? Gillar du att träna med andra eller njuter du mer av att få egentid? Vi är alla olika och kan behöva prova oss fram tills vi hittar rätt träningsform, men ditt mål med träningen måste vara utgångspunkten.

Styrketräning

Styrketräning förknippas oftast med att ”lyfta skrot” på gymmet, men det finns inget som säger att du inte kan börja hemma helt utan redskap. Det finns ett stort antal övningar som låter dig öka din styrka enbart med hjälp av din kroppsvikt. Om inte annat är det ett bra sätt att komma igång och få en bra grundfysik innan du börjar blanda in vikter. När målet är att öka muskelstyrkan ytterligare krävs tyngre belastning. Gärna tunga vikter i kombination med få repetitioner. Om du är nybörjare kan det dock vara en bra idé att ta kontakt med en personlig tränare som kan gå igenom tekniken från grunden så du inte skadar dig.

Förbättra konditionen

När man tänker på konditionsträning är löpning ofta det första många associerar till, men det finns många fler alternativ än så. Gruppträning på gymmet, spinning, eller sporter som badminton och tennis är bara några exempel som hjälper dig att få upp flåset. Fördelen med löpning är dock att det är väldigt lättillgängligt och kan utföras i princip var som helst, det är bara att snöra på sig skorna och ge sig av!

När du ska börja konditionsträna är ett vanligt misstag att gå ut för hårt, tappa motivationen och sedan lägga av. Börja därför lite lättare, till exempel med att variera gång med löpning mellan lyktstolpar. Sätt upp realistiska mål för dig själv och öka successivt mängd och intensitet. Om du är en lite mer rutinerad löpare är intervallträning ett bra tips för att på ett effektivt sätt förbättra konditionen.

Gå ner i vikt

Viktnedgång är i grunden inte krångligare än att du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Samtidigt är det viktigt att inte ha för bråttom och se till att de kilon du tappar är fett och inte muskler, vilket till viss del är fallet med alltför aggressiva dieter.

Ett betydligt bättre sätt att gå ner i vikt på är att äta vanlig näringsrik mat och bygga muskler. Ju mer muskler din kropp består av desto högre förbrukning kommer du att få eftersom muskler kräver mycket energi. En vanlig missuppfattning är att styrketräning inte bidrar till viktnedgång, men i själva verket är det ofta en väldigt effektiv metod eftersom du bygger mer muskler som hjälper kroppen att förbruka mer energi.

I princip alla träningsformer förbrukar energi och kan hjälpa dig att tappa extrakilon, men det är viktigt att kombinera träningen med en genomtänkt kost. Glöm till exempel inte att fylla på med protein efter träning för att undvika att förlora muskelmassa.

Glöm inte att ha kul

Träning ska vara roligt och ge energi och utbudet på olika träningsformer är näst intill obegränsat. Prova dig fram tills du hittar en träningsform du verkligen trivs med, så har du alla förutsättningar att lyckas på lång sikt och uppnå dina mål. Fundera också på om du njuter mest av att träna ensam eller om du behöver peppas tillsammans med andra, det kan ha stor inverkan på din motivation till träningen. Ett tips är dock att träna varierat för att aktivera hela kroppen och minska risken för skador och överbelastning.

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM