• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

4 mars 2014

Din kropp behöver vätska för att kunna prestera. Vätskan är viktig för kroppens celler. För att täcka kroppens basala behov ska du dricka cirka två liter vatten varje dag och ännu mer när du tränar. Ett vätskeunderskott på så lite som 2 procent kan försämra din fysiska prestationsförmåga med 10 procent. Men omvänt kan för mycket vätska i magen göra att du mår illa under träningen. Det gäller alltså att hitta en bra balans i sitt vätskeintag.

När ska du dricka?

Under fysisk aktivitet är ditt vätskebehov naturligtvis större, eftersom du svettas. Det är viktigt att du dricker innan du känner törst, törst är nämligen ett tecken på att du redan är dehydrerad. Därför bör du alltid förebygga vätskeförlusten innan träningen börjar – men inte i större mängd än det är bekvämt att träna med i magen.

Vad ska du dricka?

Det är inte oväsentligt vad du dricker under träning. Vätskan ska tas upp
i tarmen. Hur mycket vätska som magen kan skicka vidare till tarmen beror på vad du dricker och i hur varma omgivningar du tränar. En mindre kolhydratrik dryck, såsom en sportdryck, är lättare för kroppen att ta upp än en energidryck.

Sportdryck vs. energidryck

Sportdryck
En sportdryck innehåller både kolhydrater och elektrolyter (mineraler). Den har ett kolhydratinnehåll på normalt 2 – 8 %. Syftet med att inta sportdryck är främst att upprätthålla vätskebalansen men den fyller också på kolhydratdepåerna. Används under och efter uthållighetsträning och lagsport.

Energidryck
De första energidryckerna innehöll oftast inga elektrolyter som en sportdryck men däremot mer kolhydrater (över 8 %). I de populära energidryckerna idag finns det fortfarande inga elektrolyter och i vissa har man även tillsatt koffein. Syftet med energidryck är först och främst att upprätthålla energinivån.

Tips!

  • Vänta ca 20 minuter innan du intar sport- dryck under ditt träningspass. På så sätt undviker du att kroppen utsöndrar insulin som sänker ditt blodsocker för snabbt.
  • Du bör vänja kroppen vid att använda sport- dryck. Det kan ta ett par veckor och när du har vant dig ska du se till att ta större klunkar eftersom vätskan tas upp snabbare.
  • Fyll på de sista depåerna direkt efter träning med 500 ml av en god sportdryck.

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM