• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

8 april 2014

Gymträning för barn och ungdomar är positivt ur flera synvinklar. Tidigare var det bara den organiserade breddidrotten som välkomnade yngre till sina olika verksamheter, men nu erbjuder allt fler gym och träningsanläggningar runt om i landet en rad olika träningspass och kurser även för sina yngre medlemmar.

Det betyder samtidigt att barn och ungdomar exponeras i större utsträckning för de olika kosttillskott som finns att köpa, inte minst över disk på gymmen där de tränar. Av det skälet är många föräldrar oroliga. Behövs tillskott för barn och ungdomar, finns det några fördelar med dem eller kan de till och med vara skadliga?

Det är positivt att gymmen har börjat se barn och ungdomar som en viktig bas för sin verksamhet. Att tidigt implementera motion och träning som en naturlig del av vardagen ger goda förutsättningar för att dessa hälsosamma vanor håller i sig upp i vuxen ålder. Men med gymträningen för yngre medlemmar oroar sig föräldrar för att deras framför allt tonåringar köper kosttillskott av olika slag.

Proteindrinkar och gainers vanliga

En vanlig syn på många gym är olika proteindrinkar och så kallade gainers, en sorts energitillskott som består av både kolhydrater och protein. Tillskotten förekommer också i ”bars”, alltså kakor. Dessutom är energi- och sportdrycker mycket vanliga. Att det ligger ett ekonomiskt intresse i att sälja tillskott på gym är självklart. Frågan är dock om dessa tillskott behöver vara källa till oro för föräldrar när deras barn eller tonåring äter och dricker dem.

Alla behöver näring i samband med träning

För att orka träna och tycka att det är roligt, behöver vi komma välnutrierade (”välmatade”) till passet. En liten måltid bestående av till exempel en frukt och en liten näve nötter en eller två timmar innan träningen brukar rekommenderas till motionärer, medan den som tränar hårdare behöver mycket mer näring och energi för att prestera. Om man har slarvat med maten blir ofta resultatet ett dåligt träningspass, och för att kompensera för ett dåligt närings- och energiintag tidigare under dagen väljer många att köpa ett tillskott i form av en bar eller drink (dryck) med protein och/eller kolhydrater. Detta torde vara bättre än att inte äta något alls i samband med träningen, men det är viktigt att komma ihåg att sådana tillskott är avsedda som just tillskott, inte ersättning för mat. De innehåller inte alla näringsämnen som en bra sammansatt måltid gör, och särskilt gainers innehåller ofta en stor mängd socker. För den som inte tränar mycket hårt kan den mängden lätt bli för stor.

Viktigt att tränande barn och tonåringar äter ordentligt

Av olika skäl är det av yttersta vikt att barn och tonåringar har ett bra energi- och näringsintag, i synnerhet i samband med träning. I tidig ålder läggs grunden för den livsstil som tenderar att följa med upp i vuxen ålder, och att ha ett hälsosamt ätmönster ökar förutsättningarna för en hälsosam viktutveckling. Känslan av att träningen är rolig och jobbig på rätt sätt ökar också chanserna att vilja fortsätta med sin träning en lång tid framöver.

Situationen där en tonåring kommer till träningen efter att ha hoppat över frukosten, hoppat över lunchen i skolan och knappt fått i sig någon energi alls under dagen är knappast optimal för vare sig träning eller näringsintag. Ett energitillskott är då ett lättvindigt sätt att stilla hungern innan (och efter) träningen, men får aldrig bli en ursäkt för att inte ha skött maten. Tillskotten saknar flera viktiga näringsämnen, inte minst antioxidanter och kostfiber, och innehåller ofta mycket socker och andra snabba kolhydrater. Det kan vara precis vad en hårt tränande idrottare behöver före eller efter sin träning, men att basera sin träningsdag på tillskotten som finns att köpa på gymmet eller i träningshallen är en undermålig grund för ork och prestation. Det rimmar heller inte med målet att minska sockerkonsumtionen överlag, inte minst hos just barn och tonåringar.

Inte skadligt med tillskott, men…

Ur ett näringsfysiologiskt perspektiv är de energitillskott som vi kan köpa på gymmen och i träningshallarna inte skadliga. (Det förekommer dock en diskussion kring koffein och taurin som finns i vissa energitillskott och att barn och tonåringar inte bör inta dessa substanser okontrollerat.) Protein- och kolhydrattillskott är livsmedel per definition och kan utgöra ett bra komplement till en i övrigt bra, idrottsanpassad kostföring. Däremot uppträder riskerna i form av att en del betraktar dem som ersättning för mat, eller en ursäkt för att inte behöva sköta sin kost. Ur ett ekonomiskt perspektiv kan det också bli dyrt att köpa tillskott varje dag, också en viktig faktor att ta hänsyn till.

Dessutom förekommer som bekant en mycket förskönande marknadsföring kring många tillskott, med ökad muskelmassa eller slankare kropp som löfte. Barn och tonåringar är fullt medvetna om de ideal som finns i samhället och deras konsumtionsmönster är lätt att påverka med reklam. Därför är det av största betydelse att föräldrar vägleder sina barn i svåra frågor som kroppsideal, ätande och träning. Det kan också vara värdefullt om gymmen och träningshallarna själva har en policy när det gäller försäljning av tillskott till de barn och tonåringar som befinner sig i deras lokaler. Vidare söker sig många tränande ungdomar till information kring kost och träning på egen hand. Här är risken överhängande att de kommer i kontakt med diskussioner på diverse forum på internet, där inte minst tillskott diskuteras av amatörer som inte alltid kan ämnet i sig, men som har en mycket övertygande ton. Inte sällan baseras denna övertygelse också på just förskönande marknadsföring kring respektive tillskott och ”egna erfarenheter”. Här är det viktigt att den som tar del av sådana diskussioner själv har verktyg att kunna skilja mellan marknadsföring, amatörmässiga råd och fakta. Inte ens alla vuxna har sådana verktyg, så ett gott råd är då att söka sin information från oberoende experter på området.

Enkelt att nå näringsbehovet med bra mat

Det är enkelt att med bra mat nå upp till näringsbehovet även hos hårt tränande individer. I en del fall finns det fördelar med att välja vissa tillskott direkt i samband med träning, men målet för alla som tränar borde vara att i första hand anpassa sitt energiintag till sin träning med hjälp av vanlig, hälsosam mat som grund. Det ger bra förutsättningar för att tillgodose behovet av alla näringsämnen. För att finslipa sina resultat på träningen kan sedan tillskott av vissa sorter hjälpa till. Dock är det förhållandevis få individer som tillämpar en så optimal kostföring att det bara fattas tillskott för att åstadkomma maximal prestation.

Fördelar med tillskott

Situationen där exempelvis yngre fotbollsspelare, ishockeyspelare och andra hårt tränande idrottare spenderar åtskilliga timmar flera gånger i veckan i träningshallen, på planen eller på isen ställer stora krav på intaget av energi och näring. En gainer eller en sportdryck kan utgöra ett enkelt och smidigt sätt att tillgodose det omedelbara behovet av energi eller vätska. Obrutna förpackningar av dessa tillskott klarar sig länge utan att behöva kylning och många uppskattar också smaken, vilket är viktigt för att vilja äta och dricka produkten i fråga. Av det skälet kan det finnas en fördel med att ha vissa tillskott tillgängliga för idrottarna/spelarna, inte minst under tävlingar och matcher, där det gäller att fylla på energi- och vätskedepåer och helst utan så mycket krångel. Här har också tränarna en viktig uppgift i att förmedla en sund syn på kost, tillskott och träning. Utan tvekan finns det fördelar med att ha ett lättillgängligt och lättupptagligt tillskott till hands i samband med träning, men användningen av sådana bör genomsyras av förståelsen för vad de faktiskt är avsedda för. Annars finns risken att de får en kontraproduktiv effekt istället – en falsk förvissning om ett tryggat näringsintag.

Sammanfattning

Det är viktigt att föräldrar till tränande barn och ungdomar är medvetna om att energi- och proteintillskott är mycket vanliga på gym och träningsanläggningar (liksom i vanliga livsmedelsbutiker sedan en tid tillbaka) och lär sina barn när och hur sådana i förekommande fall ska användas. Många, inte minst tonåringar, är mycket intresserade av kost och träning och läser mycket om dessa ämnen på egen hand. Här är det viktigt att de är utrustade med kritiskt tänkande för att inte bli lurade av marknadsföringsgrepp eller ogrundade amatörråd. Ett tillskott med protein och/eller kolhydrater kan förvisso vara enkelt att ta till för att i samband med träningen påbörja återhämtningen så snart som möjligt. Ett tillskott får dock aldrig betraktas som ersättning för mat, eftersom de inte innehåller alla näringsämnen som en vanlig måltid gör.

Av: Anki Sundin, fil mag nutrition (nutritionist/näringsfysiolog)

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM