• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

16 april 2015

Drick tillräckligt!

Vinnaren dricker ca 75 cl / 1 ½ tim beroende på temperatur. Ett bra sätt att kolla hur mycket du behöver dricka är att väga dig före och efter ett hårt pass. Utan svettiga kläder. Har du tappat 2% ( 70 kg = ca 1 kg) i vikt har du tappat minst 20% ( kanske 40%) av prestationsförmågan. Redan när du är törstig har du tappat 2%.

Ladda:

Börja inta Maxim Carbo Loader ca 4 dagar före start.
Blanda 3 skopor Maxim Carbo Loader med din måltid och ät minst 2-3 timmar innan du börjar träna. Du kan blanda pulvret med varma och kalla drycker samt flytande rätter som gröt och yoghurt eller flytande tillbehör som exempelvis pastasås. Du kan även blanda 1 skopa pulver till varje 250 ml dryck eller måltid 3-4 dagar innan ett längre lopp.

Om du föredrar en flytande måltid baserad på vatten, blanda 3 skopor pulver med 750 ml vatten i en flaska. Skaka väl tills pulvret har lösts upp. Detta är en neutral smaksatt dryck som kan smaksättas efter eget önskemål, exempelvis genom att tillsätta sirap. Vissa blandar det med mineraler och använder den som en neutral smaksatt sportdryck under träning och tävling.

Under loppet:
Drick Maxim Sports Drink.
Har du inte langning eller vätskebälte så dricker du sportdrycken på stationerna.
Ca 75 cl per timma ( vid normal temperatur. Annars mera). Har du svårt att dricka. Stanna. Den lilla tid du förlorar tar du snabbt igen.
Sista hälften på loppet tar du lite gel (ca. 25g.) per 5 km. Antingen 1 liten 25g gel eller den större (100g) som du delar upp på ca 4 tillfällen.
(Många tycker om att ha något i handen, växla hand lite sådär….)

Efter målgång:
Ta en Recoverybar. Så fort som möjligt. Du kommer att återhämta dig
dubbelt så fort.

Av: Jonas Larm

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM