• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

28 juni 2017

För att få ut det mesta av din träning är det viktigt att du äter rätt. Som tur är behöver det inte vara så svårt att få till en balanserad kost – med sunt förnuft kommer du långt. Vi har bett Sabina Dufberg, personlig tränare från TV-programmet Biggest Loser, dela med sig av sina bästa tips om vad du ska tänka på i samband med kost och träning.

Ät mångsidigt och varierat

För att optimera din ämnesomsättning är det viktigt med en mångsidig kost så att du får i dig tillräckligt med näring, vitaminer och mineraler.

Själva sammansättningen på dina måltider också viktig för att kroppen ska kunna ta upp alla nyttigheter. Se till att det alltid finns grönsaker av minst tre olika färger på dina tallrikar.

Utgå från dina mål och lyssna på kroppen

Vad en balanserad kost är skiljer sig åt mellan olika personer, eftersom vi strävar mot olika mål. En person som vill bygga muskler kan exempelvis behöva äta extra mycket protein.

Vi kan också vara mer eller mindre känsliga för fett, protein eller kolhydrater och behöva anpassa vår kost utifrån det. Ofta behöver man prova sig fram ett tag innan man hittar rätt. Magen är duktig på att tala om hur du mår, så lyssna på kroppen!

 

Läs också: Fakta om ämnesomsättning

 

Fyll på med energi innan träning

Det är viktigare att ha ätit ordentligt före träningen än att lägga fokus på hur du äter direkt efter.

Se över hela ditt dagsintag och känn efter vilken sorts kost som gör att du orkar mest på träningen. Har du ätit fel eller för lite kommer du att märka det i din träning och i dina resultat.

Undvik skräpmat och socker i form av bullar och godis. Fett och protein håller du dig mättare på längre än snabba kolhydrater. Välj därför hellre ett ägg än en frukt till mellanmål. Och drick alltid ett glas vatten till dina måltider för att hålla vätskebalansen.

 

Spana in våra storsäljare som hjälper dig att nå dina träningsmål

 

Helheten är viktigast

Att man måste äta direkt efter träningen är en myt. Det är mycket viktigare att fokusera på helheten. Om du exempelvis tränar kl. 17 har du troligen redan ätit frukost, lunch och mellanmål tidigare på dagen. Då räcker det med att äta en vanlig middag senare på kvällen efter träningen.

Men det är väl bra med proteinrik mat efter träningen?
Ja, det är bra att få i sig protein efter träningen, fast ta hellre hänsyn till intaget över hela dagen. Det är mycket viktigare att vi får i oss tillräckligt med protein sett över hela dygnet än just timmarna efter träning.

Så ska du äta inför morgonträningen

När det gäller morgonträning så kan du tänka lite olika beroende vilket sorts träningspass du har framför dig.

Om du ska ägna dig åt lättare träning, till exempel en förbränningspromenad, är det viktigaste att du får i dig vätska innan träningen. Därför kan du vänta med att äta frukost tills efteråt om du har svårt för att äta tidigt på morgonen. Se bara till att dricka ett par glas vatten innan du ger dig ut.

Ska du däremot köra tung styrka eller annan explosiv träning så bör du få i dig någon form av energi innan träningen, även om det tar emot. En variant är att äta halva frukosten innan – t.ex. ett ägg, ett glas vatten och en kopp kaffe eller te – och sedan resten när du är hemma igen.

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM