• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

8 februari 2014

När den tunga träningen under sommar, höst och vinter är avklarad återstår ”bara” att finslipa formen för att vara på topp på loppet. Det gäller både fysiskt och mentalt.

Att ge några ingående träningstips inför dessa tre veckor känns inte motiverat då träningsbakgrunden är så olika. Men kanske har du genomfört något långlopp i vinter och sett vart dina svagheter finns. Tappar du uppför så kan det vara läge att köra lite tuffa intervaller i uppförsbacke för att få igång hjärtat. Är det i de flacka partierna du får slita så prioritera stakningen tiden fram till Vasaloppet.

Förutom träning så gäller det att vara noggrann med mat, sömn och dryck. Oavsett träningsnivå så gäller det att komma pigg och fräsch till loppet med överskott på energi som går att använda under tävlingen. Sov extra mycket och fyll på kolhydratdepåerna. Ät kolhydratrik mat de sista 3 dagarna innan loppet. Det räcker inte att bara att äta mycket sista kvällen, då är det redan för sent!

Jag tycker själv att det är svårt att få i mig tillräckligt med kolhydrater genom maten så jag använder mig av Maxims Carbo Loader (Original dryck, neutral smak) dagarna innan loppet för att fylla på det där lilla extra. Det har jag gjort sedan jag började med långlopp 1999 och det funkar väldigt bra!

Under loppet är det viktigt att fylla på med vätska men jag tycker också att du skall ta med dig minst en Maxim Gel och en bar i vätskebältet. Dela upp baren i mindre bitar och inta jämnt under loppet. Väljer du Maxims Recovery bar så kör vi med samma. Gelen kan vara räddningen den sista biten in mot Mora.

Lycka till!!

Av: Oskar Svärd

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM