• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

9 juni 2017

Idrottare har länge använt mental träning för att lyckas nå sina mål. Det kan du också göra. Vår ambassadör Sabina Dufberg, personlig tränare och coach från TV-programmet Biggest Loser berättar här om sina bästa tips och övningar för att förbättra din mentala styrka.

Med mental träning ökar du ditt fokus, tränar ditt inre och maximerar dina möjligheter att fungera optimalt och må bra.

Varför är mental träning viktigt?

Mental träning ger dig ökad inre styrka att hantera livet, en känsla av kontroll, inre balans och stärker din förmåga att lära känna dig själv bättre.

Hur mycket tid bör man lägga på mental träning?

Det är väldigt individuellt. Vi är olika som människor, har olika utgångsläge och har olika mycket tid att förfoga över. Men att lägga lite som ett par minuter om dagen på en enkel övning kan göra stor skillnad för ens välbefinnande.

 

Läs också: Så hittar du motivationen till att träna

 

På vilket sätt gör mental träning att man mår bättre?

Inom idrottsvärlden vet vi att det är avgörande med mental träning för att lyckas. Samma sak gäller i övriga livet.

Övningar som fokuserar på mental träning rustar dig för små och stora utmaningar i livet och ger dig styrka att hantera varje situation på bästa sätt. Dessutom fungerar övningarna som återhämtning och fyller på de energireserver du behöver för att nå dina mål.

Tre övningar att prova på

Medveten andning

Stanna upp tre gånger per dag och ta tre medvetna andetag. Observera bara hur det känns att andas. Gör dig medveten och uppmärksam på känslan, utan att värdera den som bra eller dålig. Upplev andningen på ett nyfiket, närvarande sätt.

Affirmationer

Använd positiva affirmationer. Tänk något positivt om dig själv flera gånger om dagen. Hjärnan har svårt att skilja mellan fantasi och verklighet, och det din hjärna får höra oftast förvandlas med tiden till din egen verklighet. För varje gång du exempelvis upprepar ”Jag älskar mig själv” kommer det att bli mer och mer sant.

Mindfulness

Mindfulnessträning är ingen övning i sig, utan är mer av en attityd och inställning som kan användas på många olika sätt. Prova på meditation eller andra former av medveten närvaro i vardagen och utvärdera vilka former av mindfulness som är rätt för dig.

Hur väljer jag vilken form av mental träning jag ska ägna mig åt?

Du måste välja en form av träning som du själv tror på. Läs gärna på lite om mental träning och mindfulness för att bilda dig en egen uppfattning om ämnet, så att du känner tillförsikt för metoden och övningarna som du väljer att använda dig av.

Vart ska jag vända mig om jag vill ha professionell hjälp med mental träning?

Det finns många vägar att gå för att få hjälp med att komma igång, både i form av appar och böcker och genom personlig hjälp. Glöm inte att titta på referenser om du väljer att ta hjälp av en coach eller någon annan personlig instruktör.

Sabina Dufberg är själv utbildad i mindfulness och har tagit fram en app med guidade meditationer som du kan använda dig av. Appen heter Stronger Better You och kan laddas ner från Google Play eller App Store (139 kr/månad utan bindningstid).

Oavsett vilken väg du väljer behöver det som sagt inte krävas mer än ett par minuter per dag för att få resultat. Så se bara till att hitta en rutin som du trivs med och var konsekvent, så kommer du snart att se skillnad i form av ett större fokus och lugn inom dig.

Lycka till!

 

Anmäl dig till Maxims nyhetsbrev för att få unika erbjudande!

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM