• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

23 januari 2017

Hej Mathias! Berätta lite om dig själv!
Jag är en kille som älskar att springa, testa nya idrotter och utmana mig själv, har sedan tidigare 10 stycken SM medaljer i bagaget som elitlöpare och även lyckats vinna VM i snöskolöpning 2014. Jag älskar verkligen idrotten och glädjen i att träna och prestera och jag finner inspiration genom att kunna inspirera andra.

Vad är det som driver dig till att träna?
Jag tränar för att det är kul, och för att det känns bra. Jag blir glad av det. Hela vardagen blir bättre med träning. Jag har alltid älskat sport. Jag har alltid varit en sporttyp, ända sedan jag var liten. Jag gillar att utmana mig själv att bli bättre, och att få testa nya former av träning. Jag brinner för träning och jag brinner för att se andra tränat. Om jag kan inspirera andra att träna, så ger det mig väldigt mycket.

Hur ser din idrottsbakgrund ut?
Jag började på friidrottsskola och fotbollsskola när jag var runt sex år men när jag var 14 började jag satsa på friidrotten. Jag var en duktig fotbollsspelare men jag hade lite problem med att andra inte hade samma mål som jag och tränade lika hårt. Då var det bättre med friidrotten, där var det bara jag som bestämde hur bra jag kunde bli.

Hur ser din träning ut idag?
Jag springer mycket, men jag kör också mycket överkroppsstyrka och greppstyrka. Jag blandar väldigt mycket och jag tränar så fort det finns möjlighet. Jag är på klättercenter, extremfabriken i Stockholm där det finns OCR/ninjabanor, jag kan dra och simma, köra utomhus, ja överallt där man kan träna. Jag varierar också sporter, tex längdskidor och rullskidor – allt där man håller hjärtat och lungorna i gång.

Känner du dig alltid motiverad till att träna?
Jag ser nästan alltid fram emot att träna, och 95% av gångerna är det kul. Och efter att man har kört ett bra pass får man ju en endorfinkick. Träning är den enda drog jag använder. Jag hade aldrig tränat om jag inte hade lust för det. När det ösregnar och jag måste ut och springa känns det kanske inte jättekul innan, eller när man har jobbat en lång dag. Men så fort man har tagit sig ut så känns det bra. När det känns tungt innan är det farligaste man kan göra att sätta sig i soffan. Då är det bara att gå rakt ut och träna före man kan slappa!

Vad gillar du mest att träna?
Det går väldigt mycket i perioder, men det jag gillar mest är att köra hårt, ett intervallpass, tröskel eller långintervaller, då man känner att kroppen fungerar. När jag tar i och kämpar men håller mina tider och når mina mål, då känns det jättebra efteråt. Det handlar inte om en speciell distans, utan om känslan. Det allra bästa är nog friheten av att bara få springa.

Vad är ditt bästa träningstips?
Jag tycker att det handlar om inställning. Mitt bästa tips är att göra det på en gång. Så fort du tänker att du ska träna, så gör det. Det spelar inte så stor roll vad du gör, bara du gör det när du tänker att du ska göra det, varje gång. Lev i nuet!

Vad har du för tips till de som ska springa ett lopp för första gången?
Det är alltid en mental kamp under tävlingar, men jag har alltid med mig en sak som en tränare sa till mig för några år sedan: du ska aldrig bryta ett pass eller lopp om du inte har ont. Alltså, så länge jag inte skadar mig ska jag fullfölja. Det är ju inte farligt att bli trött. På mitt sista halvmaraton till exempel, gick jag rakt in i väggen och fick tunnelseende. Då tänkte jag på det: jag får inte ge upp. Sen tänkte jag också att det är ju minst lika långt att vända och gå tillbaka som att springa i mål, så då valde jag det sista.

Vad är ditt träningsmål för 2017?
Mitt stora mål är att få en bra position på OCR-VM i Kanada. Jag kommer att åka dit för att möta de bästa. Jag vet att jag är tillräckligt bra för att ta medalj, men jag är väldigt glad om jag klarar topp 10.

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM