• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

Löpning För Nybörjare

Alla kan börja med löpning

Vem som helst kan börja med löpning, säger vår ambassadör Mathias Stjernlöf, som har vunnit ett tiotal medaljer i svenska mästerskap inom friidrott. Ta del av vår ”löpning för nybörjare-guide”, snöra skorna och kom igång!

Har du funderat på att börja med löpning men varit lite osäker på hur du ska komma igång? I samarbete med Mathias Stjernlöf guidar Maxim dig genom de viktigaste sakerna att tänka på innan du ger dig ut i löparspåret. I princip vem som helst kan börja med löpning. Det är relativt enkelt att komma igång och bibehålla en löpningsrutin, och möjligheterna att växla upp och utmana sig själv är ändlösa. Det enda du behöver för att börja är motivation och ett par bra löparskor. Det är med andra ord en av de enklaste och billigaste träningsformerna som finns. Du behöver ingen personlig tränare och inte heller något medlemskap på gym eller träningsklubb. Och i början behöver du inte heller tänka på saker som löpteknik, backlöpning, intervallträning eller vad din maxpuls ska ligga på. Däremot finns ett par saker som du bör ha i bakhuvudet när du ska sätta igång.

Image

Få erbjudanden först!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Spring i ditt eget tempo

Överdriv inte i början, din kropp behöver tid för att anpassa sig till din nya högre aktivitetsnivå. För att behålla motivationen uppe och undvika skador är det därför viktigt att inte ta i för mycket de första gångerna du springer. Börja på en väldigt lätt nivå och öka gradvis tempot. Om du redan är lite tränad kan du ge dig ut och löpa direkt, du bör då springa minst 30 minuter för att få resultat. Kom ihåg att kroppen kan förbättra sig om den blir utmanad.

Om du har erfarenhet av träning men tycker att det känns avskräckande att börja springa direkt, starta med att gå i 30 minuter, 4-5 gånger i veckan. När du sedan känner dig mer självsäker och promenaden blir enklare kan du öka på distansen och tempot. Efter några veckor är du klar att börja löpa.

Använd dig av miljön när du springer

Ett bra tips är att använda miljön runt omkring dig. Till exempel kan du börja med att löpa mellan två lyktstolpar för att sedan gå mellan nästa par. När du kommer fram kan du löpa på nytt mellan kommande lyktstople-par och sen gå igen. Fortsätt hela löpturen med att växla mellan att springa och gå. Nästa gång kan du öka svårighetsgraden genom att springa förbi tre lyktstolpar medan du bara går mellan två. Och sen ökar du svårighetsgraden på detta vis tills du känner att du inte börjar gå längre. Sådana här visuella mål kan vara ett smart och kreativt sätt att motivera dig själv, samtidigt som det blir svårare att försöka ta genvägar i din träning.

Om du är osäker på hur snabbt du ska öka belastningen på din löpträning så lyssna på signalerna som din kropp ger dig. Kroppen vet vad den är kapabel till och vad den behöver. Så länge du ger den tillräckligt med vila och näring, före och efter löpträningen så kommer den belöna dig med ett överskott av energi, både fysiskt och mentalt, säger Mathias.

Mål gör träningen mer givande

Sist men inte minst, sätt upp tydliga mål. Vad är det du vill uppnå med löpträningen? Vill du ha en ny hälsosammare livsstil, komma i form till ett lopp eller kanske drömmer du om att springa marathon? Oavsett vilket mål du har kan löpträningen hjälpa dig att nå dit. Ha målet kvar i huvudet när du snörar skorna och när du stretchar i hallen efter ditt avslutade träningspass. Då är det aldrig något tvivel om vad du jobbar mot.

Delmål är också bra. De fungerar som vägvisare där du ser att avståndet till målet blir kortare och kortare. Allteftersom delmålen betas av ser du hur du kommer närmare din destination och resan känns inte så lång.  Ett exempel kan vara att hitta en bana och en distans du är bekväm med. En gång i veckan löper du denna tur och tar tid, delmålet blir då att bli snabbare för varje vecka. Det är fullt görbart, speciellt när du precis kommit igång med din löpträning.

Det finns inga regler i löpning

Löpning kan för vissa verka enformigt och det kan vara svårt att finna motivation som håller i längden. Men i grund och botten är det bara fantasin som sätter gränsen för hur din träning kan se ut. Inomhusträning på löpbandet, intervallträning, backlöpning, långdistanslöpning, hinderbana och orientering är bara några exempel på hur du kan variera din löpträning. Det finns inga regler i löpning, det viktigaste är att du hittar den träningsform som passar dig och som du trivs med. Gör löpningen till en höjdpunkt istället för en tråkig rutin och kombinera den med annat som du tycker om att träna. Det finns inget som hindrar dig från att nå dina mål. Så snöra på dig skorna, hitta en skön spellista eller podcast och bara sätt igång med löpträningen.
Ut och spring!

Image

Få 15% rabatt på sportnutrion för löpning

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM