• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

31 maj 2017

Distansträning är en bra grund men intervallträning spetsar konditionen och gör en ytterligare uthålligare – så att kroppen orkar en högre belastning. Friidrottaren Klara Bodinsson ger hennes bäst tips!

Kan alla springa intervaller?

Absolut! Det viktiga är bara att hitta en nivå och ett upplägg som är rimligt för en själv.

Vad är viktigt att tänka på som nybörjare?

Utgå från och jämför dig med dig själv. Se alla, små som stora, steg framåt som du gör. Intervallträning är tacksamt då man lätt kan se sin egen utveckling i att man antingen har lyckats sprungit längre under en viss tid eller snabbare på en viss sträcka. Sist men inte minst gäller det att peppa sig mentalt under passet; trots att kroppen kanske skriker av trötthet så försök att fokusera på positiva tankar!

Är intervallträning bra för något annat än löpning?

Bra kondition och den styrka som man får av intervallträning är bra i det vardagliga livet oavsett vad man jobbar eller pysslar med om dagarna. Man orkar mer, blir piggare och kan tänka klarare.

Vilket är ditt favoritpass med intervaller?

Det beror lite på dagsformen. Vissa dagar föredrar jag en uppmätt sträcka och andra dagar vill jag hellre springa ett bestämt tidsintervall. När jag inte vill tänka så mycket utan bara låta benen jobba kan det vara skönt med ett pass där samma längd eller tidsintervall upprepas gång på gång, exempelvis att köra två minuters intervaller ett helt intervallpass rakt igenom. Men oftast föredrar jag pass med variation, exempelvis där ett set består av intervaller i stegrande eller fallande längd; 1000m – 800m – 600m- 400m – 200m, och där setet upprepas ett antal gånger.

Hur fort ska man springa när man springer intervaller?

Farten beror helt och hållet på antalet och längden på intervallerna. Men man orkar alltid mycket mer än man tror så det gäller att våga kriga på från början. Ibland brukar jag tänka att jag ska vara riktigt trött när jag gjort halva passet. Då kommer jag nämligen ha lyckats tagit ut mig helt och hållet när hela passet är gjort.

Ge tips på dina tre bästa intervallpass

  1. Ett kul och varierande intervallpass är ”fartlek”. Då springer man under en bestämd tid intervaller med olika längd och därmed olika joggvila, vilket betyder att man inte stannar under vilan utan är i rörelse under hela intervallpasset. Passet skulle förslagsvis kunna bestå av intervaller mellan 30 sek till 2 min och som man upprepar under 45 minuter. Joggvilan brukar vara ungefär lika lång som föregående intervall.
  2. En annan typ av intervall som jag håller högt är backintervaller, för hur man än gör blir man väldigt trött! Vid backintervaller springer man så snabbt man kan uppför backen och återhämtningsjoggar sedan nerför backen, innan man upprepar varvet. Vill man öka belastningen ytterligare kan man välja en backe som har en genväg ner, så att återhämtningssträckan blir kortare än intervallbacken.
  3. Det går att mixa backintervaller med intervaller på platten. Ett pass som jag gillar är detta hopkok där man stoppar in två stycken backar mellan vanliga intervaller släta intervaller: 2x1000m + 2x100m backe + 2x400m + 2x100m backe + 2x800m + 2x100m backe + 2x600m + 2x100m backe. 1 min vila mellan intervallerna samt återhämtningsjogg ner för backen.

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM