• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

1 mars 2015

När du tränar behöver din kropp extra energi och byggmaterial. Då kan det vara bra att komplettera med kosttillskott både före, under och efter träning.

Active
Före träningspasset behöver du energi i form av snabba kolhydrater, till exempel en energibar, för att vara laddad från topp till tå.

Under passet är det viktigt att du får i dig den vätska du gör av med, samtidigt som du kompletterar med snabba kolhydrater för att hålla blodsockernivån uppe, till exempel i form av energidryck.

Efteråt bör du få i dig en kombination av kolhydrater och protein för att kroppen snabbt ska kunna återhämta sig och bygga upp musklerna och immunförsvaret, till exempel i form av en proteinbar eller dryck.

Dessa funkar också som goda och mättande mellanmål för dig som tänker på vikten, eftersom protein ger en lång mättnadskänsla.

Endurance
När du tävlar eller tränar intensiva sporter förbrukar du enorma mängder energi och vätska. Att då planera din kost kan göra skillnaden på avgörande minuter och sekunder.

Ät rejält med långsamma kolhydrater ett par timmar före ditt träningspass. Inför tävling eller match bör du ladda ett par dagar innan med kolhydratrik mat och kolhydratkoncentrat som Carbo Loader Original.

Toppa sen glykogendepåerna med snabba kolhydrater, till exempel en energibar, en halvtimme före start. Se också till att fylla på med vätska, salter och snabba kolhydrater under loppet, matchen eller träningen för att hålla vätskebalansen, blodsockret och glykogenet uppe.

När varje sekund räknas gäller det att aldrig låta energin dippa. Drick någon av våra sportdrycker, men komplettera gärna med en energibar, för snabba kolhydrater och mättnadskänsla.

Just sportdryck kan du fortsätta med även efteråt eftersom kroppen fortsätter att förbruka mycketvätska och glykogen. Komplettera med protein, som vår recovery drink eller recovery bar, för maximala förutsättningar att återhämta dig inför nästa träning och minskad skaderisk.

Strength
Se till att komma laddad till gymmet. Vår Power Boost toppar dina glykogendepåer och innehåller guarana och koffein för att både kroppen och huvudet ska fokusera maximalt på träningen.

Vill du dessutom höja mjölksyretröskeln och klara ett par extra reps kan du prova att ladda med kreatin under perioder.

När du sen tränar bryts musklerna ner. För att de ska kunna bygga upp sig igen är proteiner A och O. Framförallt efter träning. Helst inom en timme och helst protein som tas upp snabbt av kroppen, som vassleprotein, hydrolyserat eller isolat. Innehåller det aminosyror är det en bonus eftersom de påskyndar den anabola (uppbyggande) fasen.

Att äta proteinrik kost ger också en längre mättnadskänsla vilket gör en proteindrink eller proteinbar till ett utmärkt mellanmål både för dig som vill bygga massiva quadriceps och dig som vill trimma fettet runt tvättbrädan.

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM