• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

22 juni 2016

Under våren och sommaren är det högsäsong för utomhusträning. Flytta gärna ut träningspassen från gymmet och njut av ljuset samtidigt som du blir lite starkare och smidigare. Vi har samlat ihop några tips på övningar som lämpar sig bra för just utomhusträningen.

Idag finns många fina utegym utspridda lite överallt, men har du inget riktigt utegym i närheten går det även utmärkt att själv skapa ett alldeles eget. Se dig omkring och använd din kreativitet för att hitta redskap att jobba med.

Armhävningar mot parkbänk

Här kan du välja en svårighetsgrad som passar dig beroende på dina egna förutsättningar. Tänk på att lägga vikten på axlarna och spänna magen.

Svårighetsgrad 1 – lättare

Placera fötterna på marken och händerna på bänken. Stå i en hög plankposition och gör armhävningar mot bänken.

Svårighetsgrad 2 – tyngre

Placera fötterna på bänken och händerna på marken och gör armhävningar.

Step up på parkbänk

Ta ett kliv upp på bänken med ena foten. Se till att hela foten har kontakt med bänken. Tryck ifrån och dra upp ditt bakre ben i ett knäuppdrag. Kliv ner igen och växla ben.

Vertikala hopp på parbänk

Stå med båda fötterna på marken och hoppa jämfota upp på bänken. Landa med ”mjuka” knän och ställ dig upp med raka ben. Gå eller hoppa ner och upprepa valfritt antal gånger. Se till att bänken är torr och stabil så du inte halkar.

Bulgarian lunge mot parkbänk

Stå med fötterna höftbredd isär. Placera bakre benet på en bänk med fotryggen nedåt. Stå med vikten på främre benet och böj 90 grader ned och upp i ett utfall. Om du vill ha mer vikt än din kropp kan du leta upp en lämplig sten som vikt och hålla mot bröstet.

Dips på parkbänk/trappsteg

Ställ dig i en omvänd plankposition med händerna nära kroppen och placera rumpan nära bänken. Se till att armbågarna pekar bakåt. Böj i armbågsleden så att rumpan sänks ned mot marken och tryck dig därefter upp i samma riktning. Upprepa.

Benböj med sten

Benböj är en utmärkt övning i alla väder och kan utföras på många olika sätt. Ett vanligt benböj startar med grundpositionen där du står höftbrett isär med fötterna. Böj benen ca 90 grader innan du vänder upp igen. Se till att dina knän går i linje med tårna och att du inte låter dem falla inåt. Vill du ha tyngre motstånd kan du leta upp valfri sten som du håller tätt mot kroppen. Som variation kan du öka avståndet mellan fötterna och variera placeringen av stenen, t ex hålla den rakt ovanför huvudet eller låta den hänga nedåt mellan benen.

Backlöpning

Att springa intervaller i backe är en effektiv och enkel övning som både ger kondition och styrka för ben och rumpa. Hitta en lämplig backe med lagom lutning och spring sedan upp. Tänk på att trycka ifrån med sätesmuskulaturen i varje steg. Gå långsamt tillbaka ner och återhämta dig. Upprepa så många gånger som önskat.

Situps/crunches på gräs

En situp kan utföras på många olika sätt. Ett sätt är att ligga på rygg med fötterna i marken. Lyft upp överkroppen med hjälp av magmusklerna så skulderbladen lämnar marken. Håll sedan emot på vägen ner. Tänk på att behålla anspänningen i magen hela tiden och undvik att tappa svanken från marken. Upprepa!

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM