• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

30 november 2015

Att din kropp får den energi och näring den behöver så snart som möjligt efter ett intensivt träningspass är A och O för återhämtning samt muskeltillväxt. Men vilken näring som helst är inte bra nog, beroende på målet med din träning kan det vara klokt att se över vad du stoppar i dig. Som om inte näringssammansättningen vore nog finns det olika typer av proteiner, kolhydrater och fetter att ta hänsyn till för att maximera resultatet.

Protein viktigast efter träning

I alla träningsformer som syftar till att öka och stärka muskulaturen är protein det i särklass viktigaste näringsämnet efter träningen. Protein är uppbyggt av aminosyror, varav några är essentiella för vår överlevnad.

En av proteinernas uppgifter är att bygga upp och reparera muskelvävnad, vilket innebär att protein är ett måste för komplett återhämtning. Efter träningen är kroppen i en så kallad katabol fas – ett nedbrytande tillstånd då kroppen bryter ner bland annat muskelprotein och immunförsvar och är i behov av lättillgänglig energi för att påbörja och optimera återhämtningen.

Det tillstånd vi vill uppnå så snart som möjligt efter träningen är det motsatta – det uppbyggande anabola tillståndet. Då behövs i första hand protein som kan absorberas snabbt av kroppen. Den bästa proteinkällan i det här fallet är vassleprotein (eng. whey), som också utgör basen i de flesta proteinpulver. Vassleprotein kommer från mjölk och har ett högt biologiskt värde vilket betyder att det snabbt tas upp av kroppen.

Ett annat alternativ är proteinbarer, som visserligen innehåller lite långsammare proteinkällor, ofta bestående av olika mjölk- och sojaproteiner, men ändå är ett bra och framförallt praktiskt alternativ.

Om du inte har snabb tillgång till vassleprotein eller en proteinbar efter träningen går det naturligtvis också bra att äta en traditionell kost med högt proteininnehåll, gärna någon mjölkprodukt såsom mjölk, yoghurt eller kvarg som har en naturligt hög proteinhalt. Du bör sedan se till att få i dig ett ordentligt mål mat 1-2 timmar efter avslutat träningspass för att få kroppen att övergå från det katabola till det anabola tillståndet.

Kolhydrater behövs också

Beroende på vad du har för mål med din träning blir kolhydrater mer eller mindre viktigt före och efter träningen. Ska du utföra ett långt och krävande träningspass kan det vara bra att äta kolhydrater några timmar innan passet.

I kroppen lagras kolhydrater i form av så kallat glykogen, och det glykogen som är snabbast tillgängligt för musklerna kallas för muskelglykogen. Det är just detta kroppen använder sig av vid träningen.

Det råder dock delade meningar bland forskare och atleter om kolhydraternas roll i träningen och förmodligen varierar den mellan olika träningsformer. Något som står förhållandevis klart är dock att du behöver kolhydrater i större eller mindre mängd för att fylla på med efter träningspasset om du tränar regelbundet – om inte annat för det egna välbefinnandet. Ett enkelt och praktiskt sätt att fylla på med både vassleprotein, kolhydrater och vätska efter träning är en god Recovery Drink.

Fettets roll

Man pratar ofta om att ”bränna fett och bygga muskler” i träningssammanhang, så att äta fett i samband med träning kan låta kontraproduktivt. Men även fett kan ha en positiv inverkan på dina träningsresultat, bland annat genom att öka utsöndringen av hormonet testosteron, som hjälper dig att öka muskelstyrkan. Fettet bidrar även med en stor del av energiförsörjningen under fysisk aktivitet där intensiteten uppgår till 60% av VO2-max, dvs 60% av den totala syreupptagningsförmågan. Vad gäller fett kan det dock vara bra att tänka på att det har ett betydligt högre energiinnehåll per gram än både protein och kolhydrater.

Omedelbart efter träningen kan det vara bra att spara på fettet. Anledningen är att det bromsar matsmältningen något när du är i behov av snabb återhämtning. Som en del av en allsidig kost är rätt sorts fetter ändå viktiga för alla som tränar.

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM