• Produkter för all form av träning!
  • Gratis frakt över 400kr
  • Säker betalning med Klarna

24 november 2015

För dig som tränar ofta och mycket kan det vara otroligt frustrerande när något sätter käppar i hjulen för träningen, inte minst när det handlar om något så till synes harmlöst som en förkylning. Men går det inte att träna ändå, eller rentav träna bort förkylningen? Tyvärr är svaret i de flesta fall nej, och att det skulle gå att träna bort en förkylning är en potentiellt farlig myt.

Träning är bra för kropp och själ i de allra flesta fall, men när man är hängig bör man ta det lugnt, vila och ge immunförsvaret en chans att tackla sjukdomen, även om det bara är en förkylning. Är du feberfri och endast lite snuvig är det ingen fara att ägna sig åt lättare träning som promenader. Men har du feber eller halsont och anstränger dig hårt kan det i värsta fall resultera i allvarliga infektioner som till exempel hjärtmuskelinflammation.

Halsont eller feber – avstå från träning

När man har feber och känner sig krasslig är det viktigt att lyssna på kroppens signaler och hoppa över träningspasset. Det är välkänt att högintensiv träning har en tillfälligt negativ effekt på immunförsvaret, vilket riskerar att förvärra infektionen, men risken för hjärtmuskelinflammation, s.k. myokardit, är ännu allvarligare.

När hjärtmuskeln inflammeras försämras hjärtats förmåga att pumpa runt blod i kroppen, med resultatet att vätska samlas i hjärtsäck och lungor. Ofta insjuknar man därför också i hjärtsäcksinflammation. Symptomen kan påminna om en hjärtinfarkt, med hjärtklappning, oregelbunden puls, tryck över bröstet, andfåddhet och trötthet.

Om du tränat trots en förkylning och upplever ovanstående symptom bör du omedelbart kontakta sjukvården eftersom tillståndet kan vara mycket farligt. De flesta återhämtar sig visserligen helt från hjärtmuskelinflammation, men det finns en risk att man drabbas av bestående hjärtsvikt. För att minska riskerna för komplikationer måste man dessutom helt undvika träning i minst ett par månader.

Avstå därför helt och hållet från träning när du har feber och halsont tills du känner dig bättre igen. Det är inte värt att riskera sin långsiktiga hälsa för träningen. Avvakta gärna någon dag för mycket än för lite när du börjar känna dig bättre och är feberfri.

Feberfri men snuvig – hur kan jag träna?

Om snuvan är helt ny kan det vara klokt att vänta ett par dagar och se hur den utvecklas, men när det gått en tid och infektionen i princip är avklarad finns det ingen anledning att sitta stilla. Förkylningssnuva och hosta kan som bekant sitta i länge, men är du feberfri och mår bra i övrigt är det ett förhållandevis harmlöst tillstånd.

Det betyder dock inte att det är fritt fram för intervallträning eller andra väldigt krävande träningsformer. Ta det lugnt, börja med lågintensiv träning och fortsätt att lyssna på kroppen. Promenader eller lugnare cykelturer kan vara ett bra första steg för att komma i form igen efter en förkylning. En bra tumregel är att inte ta i så hårt att du får hög puls och blir kraftigt andfådd.

Skälen till att just promenader och cykelturer (eller skidturer på vintern) är bra val av aktiviteter när du återhämtar dig från en förkylning är inte bara att de är bra för dig själv, utan att de är utomhusaktiviteter. Naturligtvis kan du även träna lågintensivt på gymmet och i andra inomhuslokaler, men tänk även på smittorisken. Att hosta, nysa och plocka med träningsredskap när du uppenbart är förkyld är ett ganska säkert sätt att både smitta andra och skapa irritation.

 

Relaterade Blogginlägg

MISSA INGA ERBJUDANDEN!
Alltid 15% rabatt och förtur till kampanjer - prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM